Voor Vlaamse leerlingen heeft Frans bijna de status van Latijn bereikt

Knack (48e jaargang, nr. 47) publiceerde een zeer interessant artikel over de status van het Frans in het Vlaamse onderwijs. Waar we vroeger tot de wereltop behoorden voor talenonderwijs zijn we nu ver gezakt in de ranking. Zelfs de Nederlanders doen het beter dan de Vlamingen op vlak van talenonderwijs. Dit verzwakt onze positie op de internationale arbeidsmarkt, maar het bemoeilijkt ook een vlotte communicatie tussen beide Belgische landsdelen.

Lees volledig bericht
Efficiënt Frans leren, het kán

Een nieuwe taal leren is niet gemakkelijk. Toch kan het op een efficiëntere manier dan we gewend zijn. In dit artikel, geven we kort enkele nieuwe inzichten uit neurowetenschappelijk onderzoek weer. We koppelen het aan de hype rond de nieuwe taalmethode van Gabriël Wyner.

Lees volledig bericht
Wereldwijd leren 51 miljoen mensen Frans als tweede taal

Frans is de vijfde wereldtaal en de vierde belangrijkste taal gebruikt op internet. In dit filmpje zie je hoe het Frans verspreid is over de hele wereld.

Lees volledig bericht
Boeken lezen komt de sfeer op school ten goede

In een Frans college startte men een nieuw project met groot succes! Elke dag valt het schoolleven stil om 1 uur en beginnen de leerlingen en het personeel voor 20 minuten te lezen. Het effect is wonderbaarlijk: het leesniveau van de leerlingen gaat enorm voorruit, maar ook de sfeer op school profiteert er mee van. Er zijn veel minder tuchtproblemen en de leerlingen waren zelf vragende partij om het project na 5 dagen onbeperkt te verlengen!

Lees volledig bericht
Meer Frans op Karrewiet

De VLOR vraagt Karrewiet om programma's in het Frans uit te zenden. Op die manier raken de kinderen terug gewend aan de Franse klanken en zouden ze minder moeite hebben met het leren van de taal. Al wat ze op die manier voor hun twaalfde aangeleerd hebben is mooi meegenomen voor de toekomst. (Artikel uit DM 12 okt. 2018)

Lees volledig bericht